2 ژانویه 2024- مطالعه ی منتشر شده در ژورنالDiabetes, Metabolic Syndrome and Obesity  نشان می دهد که اندازه ی دور گردن ممکن است یک نشانگر موثر برای غربالگری بالینی و پیش بینی دیابت بارداری باشد.

هدف از این مطالعه بررسی این موضوع بود که آیا اندازه ی دور گردن می‌تواند به عنوان پیش‌بینی‌کننده اولیه خطر ابتلا به دیابت بارداری (GDM) باشد. در مجموع 318 زن باردار تک قلو که از سپتامبر 2017 تا سپتامبر 2020 در بیمارستان بهداشت مادر و کودک Qinhuangdao تحت معاینات روتین قبل از تولد قرار گرفتند، بر اساس نتایج آزمایش تحمل گلوکز خوراکی در گروه GDM و گروه تحمل گلوکز طبیعی (NGT) دسته بندی شدند. تست تحمل (OGTT) در سه ماهه دوم انجام شد. اطلاعات عمومی و نتایج آزمایشات آزمایشگاهی مقایسه و تجزیه و تحلیل شد. مقایسه بین گروهی با استفاده از آزمون t انجام شد و از تحلیل رگرسیون لجستیک چند متغیره برای تجزیه و تحلیل عوامل خطر مستقل GDM استفاده شد. آستانه پیش بینی شاخص های مختلف برای وقوع GDM در دوران بارداری با استفاده از منحنی کار هر شرکت کننده(the subject’s work curve) تعیین شد.

یافته ها:

گروه GDM به طور قابل توجهی سطوح بالاتری از وزن قبل از بارداری، BMI  قبل از بارداری، اندازه ی دور گردن، اندازه ی دور کمر، دور باسن، تری گلیسیرید (TG)، اسید اوریک (UA)، نسبتTG  به کلسترولHDL، و نسبت اندازه ی دور کمر به اندازه ی دور باسن(لگن) در مقایسه با گروه تحمل گلوکز طبیعی(NGT) داشتند.

علاوه بر این، سطح کلسترول HDL در گروه GDM به طور قابل توجهی پایین تر بود و سطح قند خون در هر نقطه از OGTT در مقایسه با گروه NGT به طور قابل توجهی بالاتر بود(P<0.05).تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک چند متغیره نشان داد که اندازه ی دور گردن(OR= 1.239؛ P<0.001) و     مقدار تری گلیسرید اوایل بارداری(OR= 1.842؛P<0.001) عوامل خطر مستقلی برای GDM هستند.

تجزیه و تحلیل مشخصه عملکرد گیرنده نشان داد که مقدار بحرانی بهینه دور گردن برای پیش‌بینی دیابت بارداری 32.6 سانتی‌متر، با حساسیت 50٪ و ویژگی 74.3٪ است.

محققان نتیجه گیری کردند که اندازه ی دور گردن در اوایل بارداری با GDM مرتبط است و نقطه ی برش پیش‌بینی‌کننده 32.6 سانتی‌متر برای دور گردن می‌تواند به عنوان یک شاخص ساده برای پیش‌بینی GDM در اوایل بارداری استفاده شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/neck-circumference-may-be-effective-indicator-of-gestational-diabetes-122419